Vi tager lige denne igen. Bare så teorien er helt på plads.

Når udvikling og forvandling af unge sker i esportstilbud: uagtet om det er intentionen eller ej, er det fordi de: ”tre elementer til stede”.

  • Selvbestemmelsesteorien, SDT, om motivation, selvværd og selvtillid.
  • De 7 ressourcer til modstandsdygtighed.
  • Det fælles tredje om at komme til at holde af nogen, man gør noget sjovt sammen med.

Plus, nogle stærke unge og voksne til at lede slagets gang. Plus, at de unge får mulighed for at engagere sig i noget de er gode til og elsker: computerspil og esport.

Indledningsvis oplever jeg to typer af indsatser over for udsatte unge, hvor esport og gaming spiller en central rolle.

Ikke-intentionelt

Den første type indsats, er de mange foreninger, efterskoler, skoler, klubber og ungdomsskoler, som udbyder et bevidst esports tilbud som består af planlagt computerspil, øvelser og vejledning / træning af en voksen. Måske deltagelse til LANs og i turneringer. Måske ikke. Her finder vi mange udsatte unge med fx bogstavsdiagnoser, skoleværing eller mistrivsel i hjemmet – som, når de er til esport; trives, udvikles og forvandles. Her er det ikke altid intentionen at forvandle udsatte unge – men det sker, fordi der er en række af de nævnte faktorer, er til stede. 1. Selvbestemmelsesteorien, SDT, om motivation, selvværd og selvtillid. 2. De 7 ressourcer til modstandsdygtighed. 3. Det fælles tredje om at komme til at holde af nogen, man gør noget sjovt sammen med.

Intentionelt

Den anden type indsats, er de konkrete projekter der igangsættes overfor en udsat målgruppe, fx ”eHood” af Sincera. ”eSport til udsatte unge – U:point” af U:point. ”Gaming Gruppen” af CfDP Center for Digital Pædagogik. Her går man ind og arbejder specifikt med en dedikeret plan og indsats overfor målgruppen.

Jeg vil dykke lidt dybere ned i de forskellige projekter, hvordan de er designet og hvilke resultater de skaber – i et senere afsnit. Lige nu handler det om, hvilke relevante aktiviteter man kan lave, for at hjælpe de unge.

Martin Fritzen

Martin Fritzen. Esport konsulent, forfatter og foredragsholder. Jeg formidler, hvordan organiseret esport i sunde rammer, forvandler mennesker.

Kontakt

FÅ EN GRATIS E-BOG I DAG

Lær, hvordan organiseret esport i sunde rammer, kan forvandle børn, unge, voksne og hele familier

Sådan forvandler esport mennesker

Få en gratis light version e-bog nu!

“Et fascinerende og dybt personligt indblik i esportens verden, der går bagom stereotyperne og giver et godt fundament for at forstå hvordan gaming kan danne rammer om stærke og forpligtende fælleskaber.”

Rune K. L. Nielsen, psykolog, ph.d., lektor i spilpsykologi ved IT Universitetet i København

“I met Martin at the V4 Future Sports Conference back in 2019. Back then I was the organizer of the attendees and their professional presentation and I have to say the competence of Martin is unquestionable. He knows so much about the industry of esports, that adding him to any conference or lecture regarding the business of digital sports is a huge plus. Speaks and presents well and he is also a kind and curious person. Highly recommend working with him in any matter!”

Oliver Szabella - Hungarian Esports Federation

“Martin Fritzen was our guest speaker at our summit on esport. His presentation on how Denmark deals with esport was quite fascinating and a totally new approach to us. Martin’s proactive ideas and his experience in this field are of great value.”

Georg Höfner – Sport Austria – Österreichische Bundes-Sportorganisation

“Vi har på vort esport-speciale på UCL haft fornøjelsen af at benytte Martin Fritzen som oplægsholder. Martin forstår på en engagerende og motiverende måde, at formidle sit budskab således at vore studerende er involverede og efterfølgende har gode refleksioner over de berørte problemstillinger”

Peter Balling - Lektor - Forretningsudvikling, Service & Oplevelsesøkonomi - UCL
UDVALGTE KUNDER

Kontakt

KONTAKT OPLYSNINGER

Telefon: 5193 1107
Email: martin@martinfritzen.dk

Connect.

SOCIAL