Beskrivelse:

Eleverne vil gennem en kombination af leg i den fysiske verden og gaming få en sjov og lærerig dag, hvor deres fantasi og problemløsningsevner styrkes. Forløbet starter med en kort introduktion til dagens aktiviteter, hvor underviseren forklarer eleverne, hvordan de skal samarbejde både i spil og i fysiske aktiviteter.

Underviseren vil guide eleverne i spil som Minecraft, hvor de skal bygge en fantasiverden i grupper. Målet er at skabe et fælles projekt, hvor eleverne lærer om samarbejde, opgaveløsning og kreativitet. Efter en kort session i spillet vil eleverne overgå til en fysisk aktivitet, hvor de arbejder med problemløsning og koordinering gennem en række sjove lege.

Formål:

  • Udvikle elevernes samarbejdsevner.
  • Styrke deres evne til at tænke kreativt og løse problemer.
  • Lære gennem leg både i den digitale og fysiske verden.
  • Introducere eleverne til konceptet med at skabe og samarbejde i en virtuel verden.

Aktiviteter:

  1. Minecraft – Skab din Verden (30 min)
    • Introduktion: Underviseren viser eleverne grundlæggende funktioner i Minecraft. Eleverne får tildelt en specifik opgave, såsom at bygge et fælles slot eller en landsby. Opgaven er opdelt i små trin, som eleverne skal løse i fællesskab.
    • Læring: Eleverne lærer om samarbejde og opgaveløsning. De skal kommunikere med hinanden og dele idéer for at skabe en fælles løsning.
    • Mål: Byg en kreativ struktur, der opfylder opgaven, og præsentér den for resten af klassen.
  2. Fysisk leg – Samarbejdslege (30 min)
    • Leg 1: “Skojagt”: Eleverne skal arbejde sammen i små grupper for at matche forskellige sko, der er blevet blandet sammen (drillenisser har rodet rundt i dem!). Denne leg hjælper med at træne elevernes koncentration og samarbejdsevner.
    • Leg 2: “Vælte Kegler”: Med bløde bolde skal eleverne kaste på kegler, men de skal gøre det liggende på store bløde bolde, hvilket udfordrer deres balance og koordination. De arbejder i teams og hepper på hinanden.
    • Læring: Legene styrker elevernes motoriske færdigheder og samarbejde på en sjov måde.

Forberedelse:

  • Læreren kan introducere eleverne til Minecraft i klassen før besøget, hvis de ikke har spillet det før, og forklare dem, hvad de kan forvente.
  • Eleverne kan lave små tegninger af, hvordan de forestiller sig en fantasiverden, som de senere skal skabe i Minecraft.

Varighed:

  • 60 minutter (30 min i spillet + 30 min i fysisk aktivitet).

Pris:

  • 99 DKK pr. elev (inkl. adgang til gamingcenter).

Anbefalet klasse:

  • 0. – 2. klasse.

Læringselementer:

  1. Fantasi og Kreativitet: Eleverne får mulighed for at udfolde deres kreativitet ved at designe og bygge deres egen verden i Minecraft.
  2. Problemløsning og Samarbejde: Eleverne lærer at arbejde sammen om at opbygge en verden og samarbejde under de fysiske lege. De bliver trænet i at dele opgaver og koordinere indsatser.
  3. Digital dannelse: Gennem spillet Minecraft bliver eleverne introduceret til grundlæggende digitale værktøjer, der styrker deres teknologiske forståelse.
  4. Motoriske færdigheder: De fysiske lege fokuserer på motorisk udvikling og koordination gennem balance og bevægelse.