Indflyvning: organiseret esport – hvad betyder det?

Med accept af at denne tekst kan blive overhalet af den teknologiske udvikling, så kommer her en indflyvning til den organiserede esport i Danmark (2021)

”Esport”, som begreb og aktivitet har udviklet sig enormt de sidste 20 år. I 1995 grundlægges televirksomheden: CyberCity, som tilbyder internet til rigtig mange danskere. Samme år grundlægges søgemaskinen og mediet: jubii.dk. Som betyder at det bliver let at finde informationer og let at chatte med andre gamere. I 1999 åbner jubii.dk for deres afdeling: ”Jubii Games”, som samler gamerne om spilanmeldelser, hardware, software, toplister og gav gamerne mulighed for at deltage i chats. Det var også i 1999 at organisationen ”SLAP” begyndte at samle gamere fra hele landet til online og offline (LAN) events. I 2001 havde jubii.dk over 70 computerklubber og foreninger registeret.

Den. 16 august 2001 skriver mediet Computerworld: …

”TDC Tele Danmark satser på, at computerspil bliver en stor fremtidig indtægtskilde. Den 6. 2001 september åbner teleselskabet den første af en række netcaféer under navnet Boomtown. Målet er at blive den tredje største udbyder af spil over internet, skriver Politiken. Den første Boomtown netcafe åbner på Axeltorv i København. Cafeen er udstyret med 106 specielt designede pc’er udviklet af Dell. Samtidig tænder TDC for kontakten til en større serversamling, der skal gøre det muligt for alle internetbrugere at spille onlinespil via Boomtown netværket. Ifølge avisen vil der blive plads til 30.000 spillere, og over 60 servere dedikeres alene til spillet Counterstrike, der er et af tidens mest populære netspil.”[1]

Med internettets spredning, netcaféer, medier som jubii.dk gik det stærkt. SLAP.dk udviklede i starten af 2003 SLAP LIGAEN, udlejede servere, havde et forum, hvor gamere kunne tale sammen og alt handlede om spillet Counter Strike (CS). Mediet: ”xplayn.com” kom på banen og supplerede de andre medier med en masse nyheder, kommentarer, forum og ikke mindst communityet – altså – den voksende gruppe mennesker som elsker gaming og computerspil og tæt følger nationale og internationale nyheder.

Spillet: ”Counter Strike” (CS) er meget udbredt. Det er mange andre spil også, der er blandt andet konkurrencer i spil som ”Quake”, ”DOOM” med flere.

Før udbredelsen af internet var der to muligheder for at spille computerspil: alene på sin computer eller via LAN (Local area network) kabler, kunne man koble sine computere sammen med sine venner, eller til de LAN arrangementer SLAP og andre arrangerede.

Efter udbredelsen af internet kunne man stadig deltage i LANs, men nu blev der via servere åbnet for at man kunne spille Counter Strike mod hinanden, online. Det siger næsten sig selv, at det gav et boost til spillet, det vækstede antal spillere, det gav medierne mere at skrive om, man kunne lave flere og flere events, med flere deltagere og herfra blev det stærke fællesskab omkring Counter Strike i Danmark udviklet.

Fast forward til i dag, hvor stadig mange unge danskere spiller Counter Strike. Her kommer et uddrag af en fin beskrivelse af Counter Strike, skrevet af DR[2] som jeg ikke kunne skrive bedre selv:

Om Counter Strike

”Med millioner af spillere på alle niveauer er ‘Counter-Strike: Global Offensive’ blevet mere end et modefænomen. Røvere og soldater for alle – og på tværs af landegrænser og kontinenter. For nogen er det millionpræmierne, der lokker, når der skal lægges timer foran computeren, men for langt de fleste er bare noget af det sjoveste, mest nervepirrende og vanedannende … på den gode måde! Søndag aften vandt det danske Counter-Strike hold Astralis verdens største turnering i Counter-Strike foran 9.000 tilskuere i SSE Wembley Arena i London. Her guider Troldspejlet dig til spillet, som nu er domineret af danske verdensmestre. Men pas på, du kan nemt selv blive bidt af det.

Hvad går spillet ud på?

‘Counter-Strike’ er et skydespil. Men er ‘CS:GO’ så ligesom ‘Pokemon Go’? Nej! GO’et står for Global Offensive, og ‘CS:GO’ er fjerde ombæring af ‘Counter-Strike’, et online multiplayer førstepersons-skydespil. To hold dyster mod hinanden – terrorister og anti-terrorister. Terroristerne skal enten plante en bombe eller holde på gidsler, og anti-terroristerne skal så – ikke overraskende – desarmere bomben eller befri gidslerne.

Man kan også bare (forsøge at) udrydde modstanderne. Det er blodigt. Men også virkelig sjovt. Alfa og omega i ‘CS:GO’ er evnen til at håndtere skydevåben. Hvert våben har sit eget lade system og sin egen rekyl, fordele og ulemper. Det kræver timevis af træning og erfaring at mestre. Overlevelse afhænger af hvor god du er til at ramme de andre. Man skal have is i maven, for man er nødt til at stoppe helt op, hvis sigtet skal være helt præcist. Man tjener in-game penge på sine bedrifter, som man kan bruge til at købe bedre våben.

Hvad skal jeg vide?

Du kan godt spille smart og kalde ‘Counter-Strike’ et amatørspil. For det er faktisk skabt af (meget dygtige) amatører i 1999 som en modificeret udgave af skydespillet ‘Half-Life’. Men det blev hurtigt opkøbt af ‘Half-Life’s skabere, Valve Corporation. Siden da har det været 100 % professionelt og kommercielt.

I 2004 kom ‘Counter-Strike: Condition Zero’ og ‘Counter-Strike: Source’. ‘Counter-Strike: Global Offensive’ kom i 2012.

I gennemsnit spiller 370.000 mennesker ‘CS:GO’ online. Det højeste antal, der har spillet samtidig, er 850.485, målt i april 2016 på spiltjenesten Steam. I dag spilles ‘CS:GO’ som professionel sportsgren med ret voldsomme pengepræmier. VM i ‘CS:GO’ spilles i udsolgte stadioner, med fuldstændig samme højtgearede publikum som traditionel sport. I Danmark kan vi blære os af holdene Astralis, Heroic og North, der ligger flot på verdensranglisten.

Hvordan imponerer jeg en gamer?

Noget af det særlige ved ‘CS:GO’ er de jævnlige opdateringer. Nye kort og særligt de nye skins, som er personlige udseender til våbnene, banerne eller handskerne. Der er 33 forskellige skydevåben, 12 knive og seks granater, og hver spiller finder som regel sin personlige favorit – men man er virkelig badass, hvis man kan nøjes med en kniv.

Fra 2016 fik ‘CS:GO’ endelig også velfungerende matchmaking. Det sikrer, at man spiller med og mod folk, der er nogenlunde på samme niveau som én selv. Perfekt, hvis man er en forsigtig nybegynder!

‘CS:GO’ har bibeholdt nogle charmerende småfejl, som at man kan bevæge sig hurtigt gennem spillet ved at bunny-jumpe – det ser bøvet ud, men det virker, især hvis du skal slippe hurtigt væk fra fjendtlig ild. Desuden kan man hoppe op på sine medspillere, og det er muligt at løbe ovenpå en anden – man skal bare løbe præcis samtidig. Det kræver selvsagt rigtig meget øvelse.

Man skal holde sig gode venner med folk. For selvom man kan blive bannet, er det ikke altid for evigt. Indimellem er bannede folk pludselig kommet med på et stort pro-hold. I sidste ende handler det om talent.

Hvad må man aldrig gøre?

Lad nu være med at snyde. Det er usympatisk og usportsligt. Det svarer til doping i Tour de France. Mange prøver at slippe af sted med det, også på pro-niveau, og spilleren KQLY blæste alle bagover med et nu ikonisk jumpshot-drab – men det viste sig hurtigt, at han havde hacket spillet. Og blev bandlyst. Og det nytter ikke noget bare at oprette en ny profil, hvis man har pisset nok mennesker af – ja, man kan også blive udelukket, hvis man er et pattebarn! – for så skal man begynde forfra og bygge sin ranking op igen. Bare … la’ vær’.

Blær dig aldrig med, at du har brugt timer på ‘CS:GO’. Det har alle. En runde varer cirka tre minutter, og i kompetetive kampe spiller man 30 runder. Du bliver bandlyst i tre timer, hvis du smutter før tid, fordi du lige har glemt at gå med hunden. Så 90 minutter skal man som minimum regne med. Men det kan også gå i overtid. Den længste officielle kamp var på 88 runder og varede over fire timer. Men der er uofficielle spil, der har varet 110 runder! Så husk at tisse af, inden du trykker ja til et spil.

Nok snak, hvordan kommer jeg i gang?

Øvelse! Selv om du besidder råt talent, så skal der lægges hundredvis af timer i ‘CS:GO’. Brug i første omgang tid på øvebanerne, hvor du kan afprøve alle våben på passive modstandere. Så lærer du også at slå mest effektivt ihjel. Men affyr i første omgang dit skydevåben på en nøgen mur, og lær rekylet at kende. Sigtet bevæger sig, som et rigtigt skydevåben ville, så det skal du tage højde for.

Nu er du måske klar til at spille i competitive, hvor din spil-statistik taler sit eget tydelige sprog om, hvor god en spiller du er. Så skal andre spillere nok opdage dig, men husk alligevel at være social og aktiv i chatforaerne på blandt andet Steam.

Med tiden skal du prøve at finde et hold, hvor I passer godt sammen – og bare det at lære at kommunikere sammen, mens man ligger i fjendtlig krydsild, er en kunst i sig selv. Men det gode er jo, at du spiller med folk, der er på niveau med dig, så du kommer ikke til at føle dig som en klovn – eller … kun engang i mellem. Og så se nogle af profferne spille, gerne live – det er højdramatisk underholdning, og så er det både inspirerende og imponerende”.

Mange spil giver mange muligheder

Når jeg vælger at bruge lidt tid på spillet Counter Strike, er det fordi det er dét spil der er mest udbredt i den organiserede esport i foreninger, skoler, klubber, ungdomsskoler og projekter.

Der spillers også andre gode spil, som i mange tilfælde gør ”arbejdet” lige så fint som Counter Strike. Det er spil som Fortnite, Rocket League, FIFA, League of Legends og Overwatch. Alle sammen spil, hvor man er sammen med 1,2,4 eller 5 andre på et hold, og skal vinde over et andet hold.

Når Counter Strike er så udbredt, handler det om at det har eksisteret så længe. Der er mange fans. Mange der spillede (og elskede) Counter Strike i 2005 er voksne nu, og fungerer som trænere, ledere, coaches, instruktører, bestyrelsesmedlemmer og meget andet. Men HER findes nøglen til, hvorfor Counter Strike er anvendeligt i arbejdet med unge – at det er muligt at finde veluddannede, erfarende voksne som er fagligt dygtige pædagoger, psykologer, lærere, mentorer eller andet – og samtidig har en historik inde for Counter Strike.

Samtidig skal det siges, at man i alt sin enkelthed sagtens kan være en god mentor, pædagog eller underviser, selvom man ikke har forstand på Counter Strike, så er det bare en anden metode man skal anvende.

[1] Kilde: https://www.computerworld.dk/art/149292/tele-danmark-laver-internet-cafeer

[2] kilde: https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/cs-guide

Martin Fritzen

Martin Fritzen. Esport konsulent, forfatter og foredragsholder. Jeg formidler, hvordan organiseret esport i sunde rammer, forvandler mennesker.

Kontakt

FÅ EN GRATIS E-BOG I DAG

Lær, hvordan organiseret esport i sunde rammer, kan forvandle børn, unge, voksne og hele familier

Sådan forvandler esport mennesker

Få en gratis light version e-bog nu!

“Et fascinerende og dybt personligt indblik i esportens verden, der går bagom stereotyperne og giver et godt fundament for at forstå hvordan gaming kan danne rammer om stærke og forpligtende fælleskaber.”

Rune K. L. Nielsen, psykolog, ph.d., lektor i spilpsykologi ved IT Universitetet i København

“I met Martin at the V4 Future Sports Conference back in 2019. Back then I was the organizer of the attendees and their professional presentation and I have to say the competence of Martin is unquestionable. He knows so much about the industry of esports, that adding him to any conference or lecture regarding the business of digital sports is a huge plus. Speaks and presents well and he is also a kind and curious person. Highly recommend working with him in any matter!”

Oliver Szabella - Hungarian Esports Federation

“Martin Fritzen was our guest speaker at our summit on esport. His presentation on how Denmark deals with esport was quite fascinating and a totally new approach to us. Martin’s proactive ideas and his experience in this field are of great value.”

Georg Höfner – Sport Austria – Österreichische Bundes-Sportorganisation

“Vi har på vort esport-speciale på UCL haft fornøjelsen af at benytte Martin Fritzen som oplægsholder. Martin forstår på en engagerende og motiverende måde, at formidle sit budskab således at vore studerende er involverede og efterfølgende har gode refleksioner over de berørte problemstillinger”

Peter Balling - Lektor - Forretningsudvikling, Service & Oplevelsesøkonomi - UCL
UDVALGTE KUNDER

Kontakt

KONTAKT OPLYSNINGER

Telefon: 5193 1107
Email: martin@martinfritzen.dk

Connect.

SOCIAL