Esport som fællesskab-skaber

Glæden ved at være fælles om noget

Jeg har tidligere beskrevet, hvor stærk fællesskabsfølelsen er hos gamere, der finder sammen i givende fællesskaber i foreninger, skoler, klubber, ungdomsskoler og projekter. Dette skyldes de er sammen om en passion som de alle elsker – men det skyldes i lige så høj grad at mange kommer fra en hverdag, hvor de bliver mobbet med at være ”nørder” og ofte har forældre som ikke forstår deres passion for computerspil, ej heller har tid, lyst eller lejlighed til at sætte sig ind i det. Mange gamere kommer fra ”mentalt underskud” og direkte ind i det modsatte, et stærkt fællesskab, ordnede forhold, sunde rammer og respektfulde voksne ledere, som med det samme sætter pris på og anerkender gamerne for deres passion. Det giver gamernes selvværd, selvtillid, modstandsdygtighed og glæde et stort løft.

Når jeg vælger at bringe Michael Husen[1] og det fælles tredje i spil, så er det fordi, det er en teori der beskriver, hvorfor det lige skal være esport og gaming – hvorfor kunne det ikke lige så godt være lystfiskeri eller fodbold?

Det fælles tredje (i dette tilfælde gaming og esport) er centralt i en autentisk måde at være sammen på for jævnaldrende. Det gør ikke noget, at den ene er dygtigere, ved mere, har mere håndelag. Hovedsagen er, at der er noget ydre, et fælles anliggende, som begge er optaget af, og som de er optaget af sammen.

Det kan være handlingen i en god bog, man læser sammen. Mis med de blå øjne, eller Ringenes Herre. Det kan være at male et værelse i huset, rense et tilstoppet afløb, skrive en festsang eller lave en pizza. Det kan være at lave en klub, et beboerhus, eller oprette en skole eller en børneinstitution i sit lokalområde.

En fest bliver altid bedst, hvis der er noget at fejre. Hvis deltagerne har været sammen om noget. Festen bliver også bedst, hvis den er godt tilrettelagt, hvis der er ritualer, der skal overholdes, og hvis der er dækket et fint bord – så er man fælles om det.

I den fælles aktivitet er man sammen med nogen man holder af. Eller også kommer man til at holde af nogen, fordi man er sammen med dem om noget. Vi er i bund og grund sociale væsener, vi holder af at være sammen og gøre noget sammen.

Det er særligt den sidste sætning jeg hæfter mig ved: … at man kommer til at holde af nogen, fordi man er sammen om ”noget”. Det er en teori der støtter den evidens jeg vil vise på et senere tidspunkt.

Med Husen og det fælles tredje vil jeg dermed argumentere for at esport i sunde rammer, giver individet mulighed for nye venner, varme relationer og at blive en del af et givende fællesskab med mennesker man kommer til at holde af.

Gaming som fællesskab og middel mod ensomhed

Næsten hver femte ung mellem 16 og 24 år føler sig ensomme og udenfor. Det viser en undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen fra 2017 (En National Sundhedsprofil 2017). Ét tiltag mod ensomhed blandt unge er den sociale organisation Ventilen, der tilbyder en tryg ramme, hvor ensomme unge kan mødes og blive hjulpet ud af deres ensomhed.

Et andet oplagt tiltag kan tænkes at findes inden for computerspil. Ifølge tre psykologiske forskeres udtalelser i Politikens fagkronik: ”Meget Mere Gaming Tak” – fremmer gaming nemlig sociale færdigheder og fællesskaber. I Sverige og Norge peger nylige undersøgelser også på, at gaming fremmer fællesskaber – den norske forsker Lisbeth Brevik anser f.eks. Counter Strike og League of Legends som forlængelser af lege som af røvere og soldater, der styrker kognitive, kommunikative og sociale evner og giver flere venner.

En nylig undersøgelse fra Århus universitet har også vist, at gamere oplever lige så god trivsel i hverdagen som andre børn. Disse fund tegner således et billede af, at frygten for computerspil er ubegrundet, at unge gamere ikke mister deres sociale kompetencer eller bliver ensomme, men tværtimod kan blive inkluderet i fællesskaber via gaming. Esport og gaming i foreninger, ungdomsskoler, skoler, klubber eller online kan i lyset heraf være et oplagt middel i kampen mod ensomhed blandt unge.

[1] kilde: https://michaelhusen.dk/det-faelles-tredje

Martin Fritzen

Martin Fritzen. Esport konsulent, forfatter og foredragsholder. Jeg formidler, hvordan organiseret esport i sunde rammer, forvandler mennesker.

Kontakt

FÅ EN GRATIS E-BOG I DAG

Lær, hvordan organiseret esport i sunde rammer, kan forvandle børn, unge, voksne og hele familier

Sådan forvandler esport mennesker

Få en gratis light version e-bog nu!

“Et fascinerende og dybt personligt indblik i esportens verden, der går bagom stereotyperne og giver et godt fundament for at forstå hvordan gaming kan danne rammer om stærke og forpligtende fælleskaber.”

Rune K. L. Nielsen, psykolog, ph.d., lektor i spilpsykologi ved IT Universitetet i København

“I met Martin at the V4 Future Sports Conference back in 2019. Back then I was the organizer of the attendees and their professional presentation and I have to say the competence of Martin is unquestionable. He knows so much about the industry of esports, that adding him to any conference or lecture regarding the business of digital sports is a huge plus. Speaks and presents well and he is also a kind and curious person. Highly recommend working with him in any matter!”

Oliver Szabella - Hungarian Esports Federation

“Martin Fritzen was our guest speaker at our summit on esport. His presentation on how Denmark deals with esport was quite fascinating and a totally new approach to us. Martin’s proactive ideas and his experience in this field are of great value.”

Georg Höfner – Sport Austria – Österreichische Bundes-Sportorganisation

“Vi har på vort esport-speciale på UCL haft fornøjelsen af at benytte Martin Fritzen som oplægsholder. Martin forstår på en engagerende og motiverende måde, at formidle sit budskab således at vore studerende er involverede og efterfølgende har gode refleksioner over de berørte problemstillinger”

Peter Balling - Lektor - Forretningsudvikling, Service & Oplevelsesøkonomi - UCL
UDVALGTE KUNDER

Kontakt

KONTAKT OPLYSNINGER

Telefon: 5193 1107
Email: martin@martinfritzen.dk

Connect.

SOCIAL