Esport i foreningen
I samarbejde har idrætsforeninger, kommuner, DGI m.fl. skabt rammerne for at esport kan udvikle sig i de danske idrætsforeninger. Forud for en beslutning om en forening skal udbyde esport er det fornuftigt at ledelse sammensætter en styregruppe og finder frem til: hvorfor vil man udbyde esport? Hvad er hensigten og målet? Hvor finder vi passende lokaler? Hvad skal vi træne i og hvordan uddanner vi trænere? Hvad er vores 3 års plan? Hvad ønsker vi at opnår som forening og hvad ønsker vi medlemmerne opnår? Hvordan kan vi måle det? Hvad har vi brug for af ressourcer, både menneskelige og udstyr? Hvordan finder vi finansieringen?
Principperne er det samme som når en idrætsforening vil udbyde fitness. Man samler en styregruppe som laver en god plan. Man inviterer lokalbefolkningen for at finde ud af om der er efterspørgsel på et esportstilbud og tiltrækker relevante frivillige hjælpere. Man finder egnede lokaler. Man finder tilbud på indkøb og indretning af lokalerne. Man finder det nødvendige budget, indkøber og indretter lokalerne. Sammen med styregruppe og frivillige ledere, skaber man det esportstilbud der er behov for. Men rekruttere trænere, forældre og ledere. I samarbejde med Kommunen og DGI og lokale medier kan man dels kvalitetssikre sit tilbud igennem vejledning og fortælle de gode historier til lokalbefolkningen og så er man i gang.
Foreningsesport kan komme i mange former og farver. Nogle foreninger beror udelukkende på online træning og har ikke egne lokaler. Nogle foreninger lejer lokaler hos den lokale ungdomsklub. Nogle foreninger har 300 medlemmer og 40 maskiner – andre har 25 medlemmer og 5 maskiner. Nogle foreninger holder store events, deltager i mange turneringer og tager spillere og trænere med til diverse arrangementer. Andre spiller computer sammen en gang om ugen og gør ikke andet end det. Nogle foreninger er en del af en større idrætsforening. Andre esportsforeninger er nye og det man kalder ”enkeltstrengede” foreninger. De udbyder kun esport. Nogle esportsforeninger har 20-30-40 frivillige trænere og ledere. Andre har 3. Nogle foreninger vil være de bedste. Nogle vil være de mest rummelige. Nogle vil være for alle. Nogle vil være for de få.
De foreninger der typisk klarer sig godt, er de foreninger der har en stærk, kompetent ledelse gerne med mindst 5 personer i styregruppen / bestyrelsen. I en forening er der mange der arbejder ulønnet og frivilligt og der er mange opgaver der skal håndteres. Økonomi, ledelse, uddannelse, rekruttering, salg, marketing, turneringsplanlægning, træningsplanlægning, events, ture ud af huset, indkøb og meget andet. Derfor er det kritisk med kompetente folk i ledelsen, der har lyst til at skabe resultater inden for deres specifikke område.
Foreningsesporten har de fordele at alle er velkomne, typisk. Man oplever ofte meget passionerede og dygtige trænere og ledere og som medlem får man nye venner, bliver en del af et hold, en forening, udvikler sig, kan få ansvar hvis man vil, bliver en bedre gamer og får ofte mulighed for at spille mod andre foreninger til stævner og i turneringer. Ulemperne er den sårbarhed der opstår, når størstedelen af trænere og ledere er ulønnede og frivillige. Det er set, at når en nøgleperson i en forening pludselig rejser væk pga. uddannelse fx, så kan det vælte hele foreningen. Eller hvis man ikke har en kompetent styregruppe til at rekruttere de rette trænere og ledere, kan foreningen ende med at lukke fordi de ikke kan finde de trænere der er brug for.
Martin Fritzen
Martin Fritzen. Esport konsulent, forfatter og foredragsholder. Jeg formidler, hvordan organiseret esport i sunde rammer, forvandler mennesker.
Kontakt
- Telefon: 5193 1107
- Email: martin@martinfritzen.dk
FÅ EN GRATIS E-BOG I DAG
Lær, hvordan organiseret esport i sunde rammer, kan forvandle børn, unge, voksne og hele familier
“Et fascinerende og dybt personligt indblik i esportens verden, der går bagom stereotyperne og giver et godt fundament for at forstå hvordan gaming kan danne rammer om stærke og forpligtende fælleskaber.”
Rune K. L. Nielsen, psykolog, ph.d., lektor i spilpsykologi ved IT Universitetet i København
“I met Martin at the V4 Future Sports Conference back in 2019. Back then I was the organizer of the attendees and their professional presentation and I have to say the competence of Martin is unquestionable. He knows so much about the industry of esports, that adding him to any conference or lecture regarding the business of digital sports is a huge plus. Speaks and presents well and he is also a kind and curious person. Highly recommend working with him in any matter!”
“Martin Fritzen was our guest speaker at our summit on esport. His presentation on how Denmark deals with esport was quite fascinating and a totally new approach to us. Martin’s proactive ideas and his experience in this field are of great value.”
“Vi har på vort esport-speciale på UCL haft fornøjelsen af at benytte Martin Fritzen som oplægsholder. Martin forstår på en engagerende og motiverende måde, at formidle sit budskab således at vore studerende er involverede og efterfølgende har gode refleksioner over de berørte problemstillinger”