Tillad mig at fremhæve projektet: ”eHood”. Virksomheden Sincera beskriver ”eHood”, således:

”eHOOD – EN GAMECHANGER for kommunerne til at skabe modstandsdygtige unge.

Modellen, der har bevist sit værd i udsatte boligområder. I løbet af 28 uger gennemfører de unge et forløb, som individuelt lærer dem at håndtere dagligdagens udfordringer med god kommunikation, holdarbejde, fysisk udfoldelse og at holde hovedet koldt i pressede situationer. Sømløst bliver spillemæssige situationer og fysisk udfoldelse relateret til deltagernes dagligdag og de lærer at håndtere den bagage, de hver især er indtrådt med i projektet.

  • Projekt eHOOD har vist sig effektiv til at skabe livsduelige unge ved at:
  • Modvirke skolevægring i udskolingstrinnet
  • Hjælpe udsatte unge væk fra gaden og væk fra potentiel kriminalitet
  • Modvirke ensomhed, angst og depression via inklusion i et givende fællesskab
  • Fremme unges motivation for indlæring, udvikling og livsmestring via et gennemprøvet lektiementor-program
  • Møde de unge i øjenhøjde med tilbud om at blive mere effektive gamere, så der bliver tid til alt det andet

I et eHOOD forløb bliver de unge ikke bare sat til at game – de bliver også undervist i kommunikation, teamwork og det, at være en del af et konstruktivt fællesskab. Alt sammen færdigheder, der er eftertragtede på arbejdsmarkedet. Undervisningen suppleres af et fokus på sunde vaner som søvn og kost, fysisk træning, lektiehjælp og forpligtende buddy-ordninger.”[1]

En artikel[2] på sn.dk sætter også fokus på projektet i denne artikel, der er gengivet her:

”Kan gaming skabe social forandring hos udsatte unge, og tilmed være nøglen til uddannelse og job?

Det skal projekt i Hvidovre forsøge at give svar på. Siden januar i år (2019) har 15 unge i Hvidovre Kommune været med i pilot-projektet eHood, der er udviklet af Sincera, Esport Danmark og Foreningen Nydansker. Projektet, der er støttet af Microsoft, MentorDanmark og Bikubenfonden, kobler gaming med mentorforløb og lektiehjælp, for at motivere udsatte unge til at tage en uddannelse og blive jobparate.

På rette spor

De 15 unge er mødtes i Frydenhøj Klub i Hvidovre en gang om ugen for at game. Dét sker allerede mange steder i landet, men det banebrydende her er, at det ikke kun er en gaming-fritidsaktivitet. eHood bliver også brugt aktivt til at holde de unge på rette spor, gennem undervisning, mentorforløb, lektiehjælp og inklusion i konstruktive fællesskaber.

Forløbet har indtil nu gjort stort indtryk på mange – blandt andet på Martin Gjøl, som er pædagog i Frydenhøj Klub og Frydenhøj Skole: – De unge tager mere ansvar for deres adfærd og er blevet bedre til at tage imod kollektive beskeder og instruktioner. Derudover er de begyndt selv at arbejde videre med nogle af deres udfordringer, fx temperament, være stille når andre taler og være en del af et forpligtende fællesskab, siger Martin Gjøl.

De foreløbige resultater af projektet har også vakt Bikubenfondens interesse, og de går nu ind i projektet, for at være med til at kvalificere og optimere erfaringerne herfra. – I Bikubenfonden arbejder vi for at nyskabe mulighederne for at flere unge kan mestre deres liv. Det indebærer blandt andet adgang til stærke fællesskaber og muligheder for at udvikle evner og kompetencer, som på sigt kan blive adgangsbilletten til en uddannelse eller et job. Derfor er vi nysgerrige på at få mere viden og erfaring med, hvad det er gaming kan bidrage med i den sammenhæng. Hvis de fællesskaber de unge selv tænder på kan være en del af løsningen, er det interessant at forstå hvorfor og hvordan det skal faciliteres for at vi lykkes, siger Sine Egede, chef for socialområdet i Bikubenfonden.

Med Bikubenfondens opbakning er det visionen, at projektets resultater ikke blot skal kunne forbedres og raffineres, men også efterfølgende skal udrulles til alle landets kommuner.

Esport kan bruges positivt En væsentlig medspiller i udviklingen af projektet, har været en visionær kommune – og ikke mindst borgmester – der fra starten har kunnet se potentialet i eHood. – Ideen med at samle en gruppe unge og lade dem være sammen om esport, for på den måde at give dem lyst til at tage en uddannelse, er rigtig positiv, siger Hvidovres borgmester Helle Adelborg. – Vi ved, at it er et af de områder, hvor der nu og i fremtiden bliver hårdt brug for kvalificeret arbejdskraft, og hvis vi med eHood kan være med til at få de unges øjne op for it-uddannelserne er det godt både for dem, erhvervslivet og samfundet i det hele taget, tilføjer Helle Adelborg.

Muligheder for uddannelse

Esport og gaming bliver ofte omtalt i bekymrende vendinger, men hvad nu hvis det også kan være nøglen til at låse op for de unges interesse for it-uddannelser? Anders Thomsen, direktør for politik og strategi i Microsoft begrunder deres engagement i projektet således: – Vi ved, vi også er nødt til at kigge atypiske steder, for at finde de rigtige medarbejdere til Microsoft i fremtiden, og med eHood er vi med til at vise en gruppe unge hvilke muligheder, der er indenfor it-branchen. De unge bliver ikke bare sat til at game – de bliver også undervist i kommunikation, teamwork og det, at være en del af et gensidigt og positivt fællesskab. Alt sammen færdigheder, der er eftertragtede på arbejdsmarkedet.

Undervisningen suppleres af et målrettet mentorforløb, drevet af Foreningen Nydansker, som i sidste ende skal munde ud i en uddannelse eller et job – gerne inden for it.”

Som projekt gør ”eHOOD” altså en forskel – ikke bare for de udsatte unge, men også for kommunen generelt. Jeg vil senere udfolde de læringer der er i forbindelse med en analyse der er lavet af projektet.

Afrunding

Udover dem jeg har nævnt, tilbyder virksomheder som Tricked Esport, HYDR, Copenhagen Flames, G4ME TIME, SPWN, Exzentriq og andre virksomheder og esportscentre, også esportsundervisning og træning under fine forhold, hvor der også sker en stor udvikling af trænere, spillere og mennesker i det hele taget.

[1] Kilde: https://www.sincera.dk/ehood

[2] Kilde: https://sn.dk/Vestegnen/Esport-skal-motivere-unge-til-job-og-uddannelse/artikel/877945

Martin Fritzen

Martin Fritzen. Esport konsulent, forfatter og foredragsholder. Jeg formidler, hvordan organiseret esport i sunde rammer, forvandler mennesker.

Kontakt

FÅ EN GRATIS E-BOG I DAG

Lær, hvordan organiseret esport i sunde rammer, kan forvandle børn, unge, voksne og hele familier

Sådan forvandler esport mennesker

Få en gratis light version e-bog nu!

“Et fascinerende og dybt personligt indblik i esportens verden, der går bagom stereotyperne og giver et godt fundament for at forstå hvordan gaming kan danne rammer om stærke og forpligtende fælleskaber.”

Rune K. L. Nielsen, psykolog, ph.d., lektor i spilpsykologi ved IT Universitetet i København

“I met Martin at the V4 Future Sports Conference back in 2019. Back then I was the organizer of the attendees and their professional presentation and I have to say the competence of Martin is unquestionable. He knows so much about the industry of esports, that adding him to any conference or lecture regarding the business of digital sports is a huge plus. Speaks and presents well and he is also a kind and curious person. Highly recommend working with him in any matter!”

Oliver Szabella - Hungarian Esports Federation

“Martin Fritzen was our guest speaker at our summit on esport. His presentation on how Denmark deals with esport was quite fascinating and a totally new approach to us. Martin’s proactive ideas and his experience in this field are of great value.”

Georg Höfner – Sport Austria – Österreichische Bundes-Sportorganisation

“Vi har på vort esport-speciale på UCL haft fornøjelsen af at benytte Martin Fritzen som oplægsholder. Martin forstår på en engagerende og motiverende måde, at formidle sit budskab således at vore studerende er involverede og efterfølgende har gode refleksioner over de berørte problemstillinger”

Peter Balling - Lektor - Forretningsudvikling, Service & Oplevelsesøkonomi - UCL
UDVALGTE KUNDER

Kontakt

KONTAKT OPLYSNINGER

Telefon: 5193 1107
Email: martin@martinfritzen.dk

Connect.

SOCIAL