Esport kan så meget godt

Den nyeste forskning fra USA og Canada – og såmænd også fra Danmark – støtter (heldigvis) min pointe med at se på mennesket og menneskets situation / omgivelser, i stedet for at se på Peter, som gamer ”for meget” og ikke passer skolen og sige: ”Peter for helvede, se nu at tage dig sammen – pas din skole og drop det der computerspil”.

Ifølge Michael Ungar, Ph.d., betyder udvikling af modstandsdygtighed hos mennesket, at vi kan opnå øget selvværd og blive mere selvhjulpne. Modstandsdygtighed reducerer negative kædereaktioner og åbner nye muligheder for os. Altså: jo mere modstandsdygtighed vi kan udvikle, jo bedre er det for os, især når vi taler fremtidens unge.[1]

Forskningen viser, at vi udvikler modstandsdygtighed i et samspil mellem os som individer og syv ressourcer. Modstandsdygtighed er: vores evne til at navigere til de psykologiske, sociale, kulturelle og fysiske ressourcer, der opretholder vores trivsel; samt muligheden for at forhandle sig til disse.

De syv ressourcer:

  • Identitet (bevidsthed om egen personlighed og individuelle særpræg).
  • Relationer til andre mennesker eller grupper eller samfund.
  • Kulturel arv (livssyn, livsstil, omgangsformer og udtryk, der er overtaget fra forældre og bedsteforældre).
  • Samhørighed med andre mennesker eller grupper eller samfund.
  • Adgang til materielle ressourcer (bolig, bil, tøj, ferier, sport, gadgets, bibliotek, museum m.v.).
  • Social retfærdighed.
  • Magt og kontrol over sit liv.

De syv ressourcer skal sammenholdes med den kontekst, vi taler om, samt den kultur vi befinder os i – der er bare forskel på Danmark og Uganda, lige som der er forskel på Københavns Kommune og Lemvig Kommune. Plus hvad der er meningsfuldt for individet i situationen og individets ”forhandlingsevne”. Modstandsdygtighed styrkes og fremmes igennem de syv ressourcer – læg mærke til hvordan de alle hænger uløseligt sammen, og derfor påvirkes af hinanden.

Et liv med varme relationer

Lad mig give et eksempel: Da jeg var bestyrelsesformand i Sørby Esport (2015-2016), havde vi medlemmer som havde svært ved at være i skole. De blev mobbede, følte ikke de passede ind. De var enten meget mindre eller meget større end deres jævnaldrende og havde typisk ikke rigtig interesse i sport. De elskede computerspil. Vi fandt dygtige esportstrænere, som skabte stærke hold, hvor de unge kom til at spille bærende pladser på holdet. Vi trænede både online og havde flere fysiske aktiviteter, camps, bootcamps og vi tog med dem ud til turneringer.

Det betød at de unge fik udfordret deres egen oplevelse af deres identitet. Fra at føle sig som ”nørder der ikke passer ind”, kunne de identificere sig som ”In game leader, som holdet ser op til”.

Fra at have få relationer og føle sig ensomme, blev de en del af et hold. De fik nye venner på tværs af alder og køn, kom med i flere fællesskaber som igen betød at de begyndte at tale med flere forskellige andre unge i skolen.

Som forening inviterede vi mor og far med til bootcamps og træninger og turneringer, så de kunne se ”lille Peter” i sit ”rette element” og pludselig oplevede mor og far at ”lille Peter”, var en ret så dygtig og kompetent anfører på holdet. De oplevede ham have det sjovt sammen med sine nye venner. De oplevede, hvordan Peters træner roste ham og gav ham high-5´s. Det betød at mor og far støttede Peter i sin esport. Der blev skabt sunde rammer i hjemmet, så Peter kunne passe sin esportstræning og kamp og alligevel passe lektier, måltider og andre aktiviteter. Hele kulturen omkring Peter og Peters passion for computerspil blev forandret.

I forbindelse med Peters nye esportsaktiviteter, oplevede han at føle sig sammen med andre – at føle samhørighed med sine holdkammerater. Langsomt blev Peter også mere modig og fandt sammen med andre spillere og trænere, end dem han lige spillede på hold med. Peter fik op til flere trøjer og kasketter med ”Sørby Esport” logo på. Så ikke nok med at Peter følte sig som en del af et hold og havde nye venner, han udviklede også en relation og en samhørighed med foreningen, han blev en ambassadør for ”Sørby Esport”.

Peter fik adgang til nye ressourcer da han startede til esport. En ting var de nye voksne der ville hjælpe ham og lærer ham en masse. En anden ting var udstyr til at game på og andet teknisk udstyr der betød at han også lærte at streame esport til andre via YouTube og Twitch. Peter fik også langsomt sparret op til / i gave – forskelligt nyt gaming og esportsudstyr hjemme, som betød at han kunne engagere sig endnu mere i sin passion for computerspil og esport.

Efter ca. et år i foreningen følte vi at Peter var blevet en anden dreng. Han var altid smilende, åben, snakkesalig. Han var hjælpsom og vellidt blandt de andre medlemmer og en dygtig spillende leder på sit hold. Han havde lyst til at dyrke esport og det fik han mulighed for. Efter to år var Peter selv blevet træner og senere blev han leder for en hel afdeling med ansvar for 12 trænere og 24 esportshold, svarende til 120 spillere, som han skulle sørge for var glade, tilfredse og at de nød at dyrke esport i Sørby Esport.

Via sit netværk i Sørby Esport fandt Peter ud af at han ville læse til datafagtekniker. Han begyndte sin uddannelse og ligeledes via sit netværk i Sørby Esport fandt han sin praktikplads som IT-supporter i en stor dansk detailkæde. I dag er Peter uddannet og arbejder som IT-supporter. Han dyrker stadig esport, spiller computerspil og er en betydningsfuld kulturbærende person i esportsmiljøet i Danmark.

Det ikke sikkert du har lagt mærke til det, men jeg historien har ført os igennem alle syv ressourcer, som Michael Ungar nævner som vigtige, for at udvikle modstandsdygtighed, øget selvværd og blive mere selvhjulpne.

Derfor vil jeg også via denne teori argumentere for at esport i sunde rammer, under rette forhold, er med til at udvikle selvtillid, selvværd og modstandsdygtighed hos udsatte unge.

[1] Kilde: Ungar, M. (2015). Working with children and youth with complex needs: 20 skills to build resilience. Routledge/Taylor & Francis Group. https://psycnet.apa.org/record/2014-55725-000

Martin Fritzen

Martin Fritzen. Esport konsulent, forfatter og foredragsholder. Jeg formidler, hvordan organiseret esport i sunde rammer, forvandler mennesker.

Kontakt

FÅ EN GRATIS E-BOG I DAG

Lær, hvordan organiseret esport i sunde rammer, kan forvandle børn, unge, voksne og hele familier

Sådan forvandler esport mennesker

Få en gratis light version e-bog nu!

“Et fascinerende og dybt personligt indblik i esportens verden, der går bagom stereotyperne og giver et godt fundament for at forstå hvordan gaming kan danne rammer om stærke og forpligtende fælleskaber.”

Rune K. L. Nielsen, psykolog, ph.d., lektor i spilpsykologi ved IT Universitetet i København

“I met Martin at the V4 Future Sports Conference back in 2019. Back then I was the organizer of the attendees and their professional presentation and I have to say the competence of Martin is unquestionable. He knows so much about the industry of esports, that adding him to any conference or lecture regarding the business of digital sports is a huge plus. Speaks and presents well and he is also a kind and curious person. Highly recommend working with him in any matter!”

Oliver Szabella - Hungarian Esports Federation

“Martin Fritzen was our guest speaker at our summit on esport. His presentation on how Denmark deals with esport was quite fascinating and a totally new approach to us. Martin’s proactive ideas and his experience in this field are of great value.”

Georg Höfner – Sport Austria – Österreichische Bundes-Sportorganisation

“Vi har på vort esport-speciale på UCL haft fornøjelsen af at benytte Martin Fritzen som oplægsholder. Martin forstår på en engagerende og motiverende måde, at formidle sit budskab således at vore studerende er involverede og efterfølgende har gode refleksioner over de berørte problemstillinger”

Peter Balling - Lektor - Forretningsudvikling, Service & Oplevelsesøkonomi - UCL
UDVALGTE KUNDER

Kontakt

KONTAKT OPLYSNINGER

Telefon: 5193 1107
Email: martin@martinfritzen.dk

Connect.

SOCIAL